Application of behavioural economy principles in the grocery market = Aplikace principů behaviorální ekonomie na trhu potravin
To chci
Článek představuje vstupní příspěvek výzkumu problematiky pojetí funkce ceny z pohledu behaviorální ekonomie. Podle tohoto vědního směru, na rozdíl od neoklasické ekonomie, nemusí vždy cena patřit mezi nejdůležitější faktory při kupním rozhodování spotřebitele. Tradiční oblastí aplikace behaviorálního přístupu je vnímání
ceny spotřebitele při nákupu elektroniky a v oblasti finančních trhů. Naproti tomuto staví autoři článku vlastní tezi o možnosti využití myšlenek behaviorální ekonomie na trhu potravin, který je v mnoha ohledech specifický. Specifičnost se odvíjí od faktu, že produkce na něm uplatňovaná uspokojuje mnohdy základní lidské potřeby. Tvrzení je podloženo výsledky primárního šetření, které na vzorku 3 520 respondentů ukázalo, že vnímání ceny potravinářských produktů spotřebiteli je pravděpodobně třeba zkoumat z pohledu behaviorální ekonomie, spíše než z pohledu klasické teorie racionální volby (homo oeconomicus). Při výběru potravin totiž cena překvapivě figurovala jako nejméně důležitý atribut a procentuelní rozdělení respondentů vnímajících při nákupu cenu potravin jako důležitou podle věku i podle dosaženého vzdělání je značně rozkolísané, namísto konzistentního či případně rostoucího (pokud bychom přistoupili na předpoklad vyšší schopnosti racionálně se rozhodovat s rostoucím dosaženým vzděláním). Všechny závěry realizovaného šetření se tedy ukázaly být v rozporu s tradičním neoklasickým přístupem.
… celý popis
Uloženo v:
Podrobná bibliografie
-
Hlavní autor
-
Jana Stávková, 1947-
-
Další autoři
-
Ladislav Stejskal, 1979-
Zuzana Procházková
-
Typ dokumentu
- Články
-
Fyzický popis
- 3 il.
-
Publikováno v
- Agricultural Economics. -- ISSN 0139-570X. -- Roč. 55, č. 7 (2009), s. 314-320
-
Témata
-
Popis jednotky
- Grafy
-
Bibliografie
- Bibliografie na s. 320 (7 zázn.)